פרשת בא - סוכריה לשבת

דרור יהב

דרור יהב

סוכרייה לפרשת בא | הפנקס של היטלר

רבי יקותיאל הלברשטם, האדמו”ר מצאנז-קלויזנבורג, איבד את אשתו ואת ילדיו בשואה, נשלח למחנה ריכוז וסבל קשות. לאחר המלחמה עלה לארץ והקים מחדש את הקהילה שנגדעה. המבנה הראשון שהקים היה – בית יולדות…

פעם דרש את הפסוק בתהלים, “ה’ יספור בכתוב עמים”: עוד מעט, כשיבוא המשיח, הוא ירצה לגאול את היהודים. אך איך ידע מיהו יהודי? הוא ישאל. אז יגידו במגזר אחד – אלה שנראים כמונו הם היהודים האמיתיים. במגזר אחר – “אנחנו היהודים האותנטיים”, ובכל קבוצה, חוג וקהילה, תמיד יתברר שרק הם אלה שממשיכים את היהודים האורגינליים. המשיח יתבלבל – מי צודק? אומר הרבי מקלויזנבורג, על כך אומר הפסוק, “ה’ יספור בכתוב עמים” – יספרו את היהודים לפי מה שהגויים כתבו. נסתכל בפנקסים של המן, היטלר, יאסין, אחמדינג’אד. מי שכתוב שם כיהודי, “בכתוב עמים”, אותו ה’ יספור כיהודי.

יציאת מצרים הייתה היציאה מעבדות לחירות של עם נרדף, אחרי שנים ארוכות של שיעבוד נורא. היא האירוע ההיסטורי המשמעותי ביותר בתולדות העולם, שהעניק השראה לאינספור קבוצות ועמים בקריאה לחופש וחירות. אך חכמינו מסבירים שלא כל היהודים יצאו ממצרים, רק עשרים אחוז מהם (“וחמושים יצאו בני ישראל”, חמישית). כל השאר כבר איבדו את זהותם היהודית והפכו למצריים בלב ונפש, עד שאפילו פרעה כבר לא “ספר” אותם כיהודים.
איך זה קורה? מתי יהודי הופך למצרי? כשמפסיק להיות אכפת לך מאחיך היהודים. כל גאולת מצרים התחילה כשמשה יצא אל אחיו. הרמב”ם מציין סוג אחד של יהודים שאין להם חלק לעולם הבא: הפורש מדרכי ציבור, ש”לא נכנס בצרתן (של ישראל) ולא מתענה בתעניתן, אלא הולך בדרכו כאחד מגויי הארץ וכאילו אינו מהם”.

מי שמאבד את הרגישות הטבעית לבני עמו, גם אם הם שונים ורחוקים ממנו, גם אם הם מרגיזים ומעצבנים, מאבד את הזכות להיקרא יהודי. באושוויץ הנאצים ועוזריהם ימ”ש לא התעניינו לאיזו מפלגה אתה מצביע, מאיזו עדה אתה והאם אתה שומר את כל המצוות במלואן. כולם נכנסו אחר כבוד לאותו תא גזים ר”ל.

אנחנו נמצאים בנסיון גדול בימים אלה, כולם בלי יוצא מן הכלל. השנאה, הפילוג, ההאשמות, הן תוצר של היצר הרע שהבין שאי אפשר להכניע אותנו בדרך אחרת. לכולם יש טענות מוצדקות, אבל צריך לזכור שהיצר הרע תמיד מביא את כל הטענות הכי מוצדקות. מה שה’ רוצה מאיתנו זה שלא נפרוש מהכלל, שנהיה מאלה שנגאלים ולא מוותרים על האכפתיות מהאחר.” ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה” זה לא משפט יפה שתולים מעל הלוח בכיתה, אלא אמת שצריך להתאמץ לחיות אותה.
עד היום הגויים מבחוץ דאגו לאחד אותנו. עכשיו התפקיד הזה מוטל על כתפינו – לאהוב אחד את השני גם כשאין מלחמה מבחוץ.

להצטרפות לסוכרייה לשבת: https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

סקרן לשמוע עוד?

 הרשמה לרשימת התפוצה שלנו תעשה לך רק טוב 🙂 

נהורא – קהילה שמבינה את הראש שלך!

© כל הזכויות שמורות לנהורא – מרכז ללימוד יהדות

עיצוב ופיתוח אתר: דורון מאיר דיגיטל 

Print Friendly, PDF & Email