פרשת תצוה - סוכריה לשבת

דרור יהב

דרור יהב

סוכרייה לפרשת תצווה - פורים | מה ללבוש היום?

פעם אמר לי חבר: חולצה יפה יש לך, גם לי יש בדיוק כזו.
– אה, יופי.
– כן, רק ששלי לא חלקה אלא עם פסים, שחורה ולא לבנה, שרוול ארוך ולא שרוול קצר. כל השאר – בול…

יש מן המשותף בין פרשת השבוע ומגילת אסתר – עניין הלבושים. הפרשה מתארת בפרוטרוט את בגדי הכהן הגדול, וגם במגילה מוטיב הבגדים מופיע שוב ושוב.

לאחר שמרדכי שומע על גזרת המן להשמיד, להרוג ולאבד ח”ו את כל העם היהודי, “ויקרע מרדכי את בגדיו וילבש שק ואפר”. אסתר שומעת על כך ומצווה עליו להתלבש – אין זה יאה שאדם יבוא בלבוש כזה לשער המלך. אתה לא יושב בכניסה למגדלי טראמפ עם בגדים של הומלס…

מרדכי לא מקבל זאת ונשאר עם בגדי השק. אבל בהמשך אין לו ברירה – אחשורוש עצמו מורה להמן להלביש את האיש אשר המלך חפץ ביקרו בבגדי מלכות… ככה זה, לפעמים מכריחים אותך להתנהג כמו מלך. והנה כשמסתיים ‘הסיור המודרך’ של המן ברחבי שושן הבירה, “וישב מרדכי אל שער המלך” – ואמרו חז”ל, ששב אל שקו ותעניתו. בגדי המלכות והכבוד שעשו למרדכי לא הזיזו לו, הוא מתמקד במה שחשוב – ביטול הגזרה. שם פס על העולם, שיגידו מה שהם רוצים.

אסתר לעומת זאת באה אל המלך בשיא יופיה -” ותלבש אסתר מלכות”. ואכן המלך נענה לה ובסופו של דבר המן נתלה על העץ.

אפשר לומר ששורש הויכוח בין מרדכי לאסתר, עם איזה לבושים ראוי להופיע בעולם, הוא איך להתייחס לעולם הזה. מרדכי פועל כפי שהוא מבין, בדרך שמתעלמת מכל המילים היפות, התאוריות האקדמיות, מובילי דעת הקהל. הוא הולך עם האמת שלו ומאמין בבורא עולם, וממילא לא צריך את כל ‘הפנסי-שמנסי’ הזה.

אסתר חושבת אחרת. נכון, צריך לצום ולהתענות. על זה אין מחלוקת. אבל אם אתה רוצה להשפיע על העולם אתה צריך גם לדעת לדבר בשפה שלו, לפעול עליו מבפנים, בלי שאתה מאבד את הזהות שלך. כמו יוסף הצדיק, שהיה בשיא טומאת מצרים ועדיין “שם שמיים שגור בפיו”. אסתר מלמדת שאתה יכול להיות מלך בלי לוותר על עבודת השם.

אז מי צודק?
נו, איזו שאלה…
ברור ששניהם. כבר אמרנו פעם שלהיות יהודי זה להחזיק את החבל בשני קצותיו – להאמין עד הסוף בבורא עולם, אבל לדעת שצריך השתדלות בכלים של העולם הזה. לעבוד קשה כל החודש וכשמקבלים את התלוש להגיד ‘תודה לך בורא עולם’, להתחסן ולהודות לה’ על הבריאות הטובה… לחיות בפרדוקס של בגדי מלכות עם שק ותענית, ולא להתבלבל מכך ששניהם מלבישים אותך ביחד.

(תודה לר’ אריאל אליהו על ההשראה)

שבת שלום, פורים שמח!

להצטרפות לסוכרייה לשבת:https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

סקרן לשמוע עוד?

 הרשמה לרשימת התפוצה שלנו תעשה לך רק טוב 🙂 

נהורא – קהילה שמבינה את הראש שלך!

© כל הזכויות שמורות לנהורא – מרכז ללימוד יהדות

עיצוב ופיתוח אתר: דורון מאיר דיגיטל 

Print Friendly, PDF & Email