פרשת תרומה - סוכריה לשבת

דרור יהב

דרור יהב

סוכרייה לפרשת תרומה | חוזה שימוש הוגן

סוכרייה לפרשת תרומה | חוזה שימוש הוגן

פעם שאלו את הרבי מקוצק, למה בשבת אוכלים דגים? וענה, שבכל מאכל אחר יש מצווה כלשהי: בצומח יש מצוות כגון פאה, שמיטה, הפרשת תרומות ומעשרות ועוד; בחי יש שחיטה, ניקור וכדומה. רק בדגים אין שום מצווה. לכן מצוותם היא שייאכלו על שולחן השבת…

פרשת תרומה מתארת את הציווי על הקמת משכן. במהלך הקמתו השתמשו בחומרים רבים: זהב, כסף, נחושת, בדים מיוחדים, אבנים יקרות. הכל לכבוד ה’ ושכינתו השורה בתוכנו.

התורה מצווה לעשות את קירות המשכן מעצים דווקא: “ועשית את הקרשים למשכן עצי שיטים עומדים”.
בפשט, הכוונה ב’עצים היא שהם מסודרים במאונך, מלמעלה למטה, ולא שוכבים במאוזן. אך הגמרא נתנה לכך רובד עמוק יותר, באומרה: “עומדים – לעד לעולם” (מסכת סוכה). מה היא מנסה להגיד?

העולם בנוי בצורה היררכית, כשכל דבר בעולם מגיע לתכליתו כשהוא משמש דבר שנמצא בדרגה גבוהה ממנו. האפשרות של כל דבר להתעלות באה מכך שהוא בא לעזרתו של זה שנמצא בדרגה מעליו. האדמה מזינה את הצמח, הצומח נאכל על ידי החי, החי משמש את האדם, שבכוחו הוא עובד את ה’ ומגיע לתודעה עליונה (קלף של ספר תורה, תפילין ומזוזה עשויים לדוגמה מעור של בהמה).

עצי שיטים הם עצי סרק שלא נותנים פרי. לכאורה אין לחי ולאדם כל הנאה מהם. לכך מרמזת הגמרא, שעומדים פירושו – מצויים תמיד בדרגתם, ללא התעלות. כמו שהמלאכים נקראים ‘עומדים’ מכיוון שאין בהם שינוי ותנועה, הם כבר מושלמים. ואילו האדם נקרא ‘מהלך’ כיוון שאצלו קיימת אפשרות התנועה קדימה, ההתעלות והתשובה.

לפי זה יובן פירוש הכתוב: ועשית את הקרשים למשכן עצי שיטים, למה דווקא הם? כי הם עומדים בדרגתם, נשארים כפי שהם בלי להתעלות. בכך שהם משמשים בבניין המשכן, הם זוכים להגיע לתכליתם.

אבל יש עוד הרבה עצי סרק, למה דווקא שיטים? בחסידות מסבירים: שיטים קשורים למילה שטות. איזה רעיון עמוק! לוקחים את כל השטויות שעשינו ודווקא איתן בונים מקדש לה’. דווקא הדברים שנראים לך כל כך גרועים, יצריים, לא מתאימים -‘ ממנו ניקח לעבוד את ה”. בכל דבר צריך להשתמש לעבודת ה’, ומסתבר שהוא הכי נהנה כשאנחנו לוקחים את כל הפדיחות והנפילות ומכוונים אותן למעלה.

דוגמה:במדור שאני עורך בעלון קרוב אליך קיבלתי פעם שאלה לרב יהושע שפירא, איך אפשר להתגבר על מידת העצלות? חשבתי שהרב יענה שצריך להילחם בעצלות ולהתגבר עליה, אבל הרב ענה תשובה שהפתיעה אותי: עצלות היא תכונה נהדרת אם משתמשים בה נכון. אם בכל פעם שבא לך לעשות משהו שהוא היפך הטוב – תשתמש בה: “לא בא לי, אני עייף, אין לי כוח …” תראה שהיא ממש עוזרת לך בחיים.
כי בכל דבר אפשר להשתמש לעבודת ה’, אם רק נחשוב קצת.

להצטרפות לסוכרייה לשבת:https://chat.whatsapp.com/H4hGYrecFWn2xSpy6uznl1

סקרן לשמוע עוד?

 הרשמה לרשימת התפוצה שלנו תעשה לך רק טוב 🙂 

נהורא – קהילה שמבינה את הראש שלך!

© כל הזכויות שמורות לנהורא – מרכז ללימוד יהדות

עיצוב ופיתוח אתר: דורון מאיר דיגיטל 

Print Friendly, PDF & Email